آب و هوای کوهبنان

دسته بندی ها: جغرافیای طبیعی کوهبنان, طبیعت کوهبنانتوسط: منتشر شده در: جولای 20th, 20230 نظرات

بر اساس طبقه‌بندی انواب آب و هوایی ایران که توسط اقلیم‌شناس اتریشی «کُوپن» و یا دیگر متخصصین صورت گرفته، منطقه کوهبنان دارای آب و هوای نیمه بیابانی است.

مشخصه این نوع آب و هوا، تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد و خشک می‌با شد بخشی از توده‌های هوای مرطوب که موجب نزول بارندگی در این ناحیه می‌گردد، توده‌های هوای مرطوب مدیترانه است که از مرز‌های غربی کشور گذشته و وارد فلات مرکزی ایران می‌گردد.

جریان‌های مذکور در طول مسیر و در برخورد با ارتفاعات زاگرس بخشی از رطوبت خود را از دست می‌دهد و زمانی که به این ناحیه می‌رسد قدرت بارانزایی قابل توجهی ندارد. علاوه بر جریان‌های هوای مدیترانه ای، توده‌های هوای مرطوبی نیز از مناطق شرقی و جنوب شرقی به این ناحیه می‌رسد و گاهی موجب نزولاتی در سطح منطقه می‌گردند.

ضببمناً توده‌هایی با منشأ سیبری نیز منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهند، لیکن به علت بعد مسافت دارای رطوبت کافی نیستند و تنها در بعضی سال‌ها موجب یخبندان و سرمای شدید می‌گردند.

متوسط بارندگی 32 ساله‌ ایستگاه کلیماتولوژی که با تعیین ضریب همبستگی با‌ ایستگاه سینوپتیک کرمان حاصل گردیده برابر 146.1 میلی‌متر بوده است.

بیشترین نزولات در طول سال مربوط به دی ماه و حداقل آن مربوط به ماه‌های تابستان است.

بنا به اطلاعات بدست آمده سردترین ماه سال دی ماه و گرمترین ماه تیرماه است. همینطور حداقل مطلق یا کمترین درجه حرارت منهای 16 درجه سانتیگراد (-16) و حداکثر 38 درجة سانتیگراد بوده و متوسط درجة حرارت در همین دوره 14.1 درجه سانتیگراد محاسبه شده است و بطور متوسط تعداد روز‌های یخبندان 75 روز در طول سال می‌باشد.

وزش باد‌های موسمی در فصل تابستان و پائیز از مشرق به سمت مغرب بوده و از اواخر زمستان و فصل بهار باد‌هایی از شمال به جنوب و از مغرب به مشرق و از جنوب شرقی به شمال غربی میوزند که از نظر زمانی کوتاه مدت می‌باشند.

منطقه کوهبنان در ناحیة جنوب شرقی ایران و به فاصله هشتاد کیلومتری شرق کویر لوت واقع شده و با فاصله زیاد از منابع تأمین رطوبت، بارندگی قابل توجهی ندارد.

در این منطقه رودخانه ای که دارای جریان آب دایم باشد وجود ندارد و صرفاً تعدادی مسیل کوچک و بزرگ در ارتفاعات محدوده ملاحظه می‌شود که اکثراً پتانسیل آبی قابل توجهی ندارند.

پیش بینی زنده آب و هوای کوهبنان

کوهبنان آب و هوا

درباره نویسنده: مدیر سایت
b5eceb5325211c0b6a2b836a5e4226cc?s=72&d=mm&r=g
دل‌بسته کوهبنان

یک نظر بنویسید

مقالات مرتبط