روستای صخره ای درگزک (درب گسک)

دسته بندی ها: جغرافیای طبیعی کوهبنان, جاذبه های گردشگریتوسط: منتشر شده در: آوریل 12th, 20240 نظرات

مشخصات روستای تاریخی درگزک کوهبنان

روستای درگزک (dare gazak) در فاصله ۱۲ کیلومتری غرب و جنوب غربی کوهبنان قرار دارد و به خاطر راه ارتباطی خاکی اش، ناشناخته باقی مانده است. این روستای تاریخی پر از خانه های دستکند است که در دل کوه ایجاد شده اند و البته خانه های کاهگلی با سقف های گنبدی زیبا. همین جذابیت ها هم بوده که با وجود سختی راه و کمبود امکانات مقصد، هر سال پای صدها توریست داخلی و خارجی را به درگزک باز کرده. برج های مشرف بر راه ارتباطی روستا نشان می دهد که این روستا در دوره ای اهمیت سوق الجیشی داشته و دیده بان ها از آن محافظت می کردند. باستان شناسان هم نمونه هایی از ریزابزارها و تیغه های پشته دار سنگی در این روستا پیدا کرده اند که از نوع خراشنده بوده اند. این یعنی عمر روستای درگزک به دوره نوسنگی می رسد.

بازدید گردشگران از روستای درگزک

زمان مناسب بازدید روستای تاریخی درگزک کوهبنان

بهترین زمان سفر به کرمان و این جاذبه گردشگری، اوایل بهار و فصل پاییز است.

طبیعت روستای درگزک

ویژگی‌ها روستای تاریخی درگزک کرمان

در سفر به «درگزک» می توانید از یک دیدنی منحصر به فرد دیگر هم دیدن کنید که شاید نمونه اش را هیچ جای دیگر کشور پیدا نکنید. یک آکواریوم طبیعی وسط زمین! حالا که درباره قدمت این روستا گفتیم، بد نیست بدانید که کوهبنان هم به دلیل همین برج های مراقبت که نمونه اش را در «درگزک» می بینید، به این نام معروف شده. چون واژه کوهبنان از واژه کوهبانان می‌آید و از آنجایی که بلندترین نقطه مرزی کرمان، کوهبنان است، در زمان قدیم افرادی از طرف حاکمان مأمور می‌شدند در بالای کوه مستقر شده و دیده‌بانی انجام دهند. آن گروه را کوهبانان می‌نامیدند و محلی که آنها در آن به کوهبانی می‌پرداختند را کوهبنان نامگذاری کردند.

برج تاریخی روستای درگزک

روستای درگزک با خانه‌های کنده‌کاری شده در دل کوه و خانه‌های کاهگلی با سقف‌های گنبدی زیبا، جاذبه‌ای است که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی همچنین باعث شده تا هر سال صدها گردشگر داخلی و خارجی از این منطقه بازدید کنند.

برج‌های مشرف بر راه ارتباطی نشانگر اهمیت این روستا در گذشته بوده و دیده‌بان‌ها از آن مراقبت می‌کرده‌اند. باستان‌شناسان نیز از نمونه‌هایی از ریزابزارها و تیغه‌های پشته دار سنگی از دوره نوسنگی را در این روستا پیدا کرده‌اند. این نشان می‌دهد که روستای درگزک به دوران نوسنگی باز می‌گردد و دارای یک تاریخچه بسیار باستانی است که بازدیدکنندگان را به دوران‌ گذشته می‌برد.

کوهبنان یکی از مناطق مهم و نمونه گردشگری استان کرمان است که در سالیان دور، شهری بزرگ و پرجمعیت با دروازه ها، حمام ها و کاروانسراهای بزرگ بوده و به عنوان یکی از نقاط مهم راه کویری کرمان، بسیاری از کاروان های حامل کالا به مقصد هند از آن عبور می کرده است. مروری بر تاریخ این دیار بیانگر این است که کوهبنان در طول تاریخ همواره محل گشت و گذار سیاحان و جهانگردان خارجی همچون آلفونس گابریل و مارکوپولو بوده و آنها در سفر نامه های خود از عظمت و شکوه سحرکننده شهری بزرگ با جاذبه های گردشگری، مناظر بدیع و هوایی بهشتی نام برده اند که با اهمیت ترین شهر ولایت کرمان بوده است. این شهر تاریخی از جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی همانند مناطق خوش آب و هوای بن در، دره هود، سرآسیاب، روستای تاریخی افزاد و آثار و بناهای تاریخی متعددی بهره می برد.

درباره نویسنده: مدیر سایت
b5eceb5325211c0b6a2b836a5e4226cc?s=72&d=mm&r=g
دل‌بسته کوهبنان

یک نظر بنویسید

مقالات مرتبط