روستای ده علی (خرمدشت)

ده علی (کوهبنان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهبنان در استان کرمان ایران است.

این روستا در دهستان خرمدشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰۰ نفر (۲۰۰خانوار) بوده‌است.

 

جاذبه های روستای ده علی:

 

امامزاده_زیدبن_علی

امامزاده زیدبن علی «ع»

این امامزاده در دهستان ده‌علی (خرمدشت) که در ۲۸ کیلومتری شمال کوهبنان واقع است قرار دارد. امام زاده زیدبن علی با شش واسطه به امام علی‌(ع) می­رسد که عاقبت به دست جاسوسان خوارج در روستای ده­علی به شهادت رسید. بدنش در این روستا مدفون و سر مبارک او را در بم نزد حاکم آن­جا به طمع اخذ جایزه بردند و سرانجام در باغی دفن شد که امروزه زیارتگاه دوستداران اهل بیت (ع) در بم است.

 

حمام ده علی

حمام عمومی روستای ده علی از توابع کوهبنان کرمان نمونه ای از قدیمی ترین حمام های ایران است که با تبعیت از معماری سنتی این منطقه ساخته و اکنون چون گنجی در میان آوار فراموشی مدفون می شود.

دشت ریواس

دشت ریواس

هر ساله با آغاز فصل بهار، رویش گیاه ریواس در مسیر جاده روستای خرمدشت به سمت شهر کوهبنان آغاز می شود و منطقه وسیعی از بیابان های خرمدشت را در بر می گیرد و موجب می شود بی بدیل ترین مناظر و چشم اندازهای بکر و طبیعی در این مسیر به وجود آید.

 

قلعه بزرگ ده علی

قلعه تاریخی ده علی

قلعه ده علی مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان کوهبنان، بخش مرکزی، دهستان خرمدشت، روستای ده علی واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۴۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

خانه آلطه ده علی خرمدشت

منزل آل طاها در دهستان خرمدشت

تعزیه ده علی

تعزیه خوانی عاشورا

تعزیه خرمدشت

عزاداری سنتی اهالی دهستان خرمدشت

عزاداری ده علی خرمدشت

 

 

درباره نویسنده: مدیر سایت
b5eceb5325211c0b6a2b836a5e4226cc?s=72&d=mm&r=g
دل‌بسته کوهبنان

یک نظر بنویسید

مقالات مرتبط