خاک شناسی کوهبنان

دسته بندی ها: جغرافیای طبیعی کوهبنان, طبیعت کوهبنانتوسط: منتشر شده در: می 3rd, 20240 نظرات

خاک منطقه کوهبنان جزء خاک های سـیروزم اسـت. خـاک هـای سـیروزم، دارای رنـگ خاکـستری روشن بوده و مقدار هوموس آن ها بسیارکم است. پروفیل آن ها دارای طبقات Aو Cاست. عمل شسته شدن طبقه A بسیار کم، طبقه هوموس کم عمق و پوشش گیاهی تنگ و متشکل از نباتات خشکی پسند بوده، لذا فعالیت حیاتی خاک محدود و کم است. در اغلـب انـواع سـیروزمها، طبقـه هومـوس دار کـم عمق که ضخامت آن 5 تا 10 سانتی متر است، دیده می شود که از خاک ریزکمی متمایز است.

پس از آن، معمولاً طبـقه فشرده شده Ca قرار گرفته که تدریجاً تبدیل بـه طبقـه C مـی شـود کـه ذرات خاک عموماً ناپیوسته تر است. در قسمت سطحی طبقه A1 به رنگ خاکستری وجود دارد که به صورت گرد و خاک نرم، و یا در حالاتی که دارای بافت باشد، ساختمان فیزیکـی آن تقریبـاً صـفحه ای اسـت.

تشکیل این طبقه مربوط به وزش زیاد و تأثیـر آن بر روی رسـوب هـای آهکـی اسـت کـه بـه صـورت پیوسته باقی مانده و یا به وسیله باران غرقاب شده اند. زیر طبقه — طبقه — قرار گرفته که رنـگ آن معمولاً تیره تر و تقریباً قهـوه ای و دارای هوموس زیاد است. پس از آن طبقه AICA قرار دارد که باز به رنگ خاکستری روشن است.

معمولاً اگر مواد اولیه فوق العاده آهکی باشد، تشخیص دوطبقه — و — از یکدیگر بسیار مشکل است. در طبقاتی که فعالیت موجودات زنده خاک زیادتر است و مقـداری هوموس و آهک متراکم گردیده، دارای رنگ تیـره تر و ساختمان فیزیکی اسـفنجی هـستند.

در منطقـه کوهبنان، خاک سیروزم همراه با خاکهای بیابانی نیز دیده می شود. از نظـر زهکـشی، فعالیـت نفـوذ در طبقه رویی کم و تدریجاً در عمق زیاد می شـود، بـه طـوری کـه خـاک طبقـات زیـری کـاملاً خـشک هستند

 

درباره نویسنده: مدیر سایت
b5eceb5325211c0b6a2b836a5e4226cc?s=72&d=mm&r=g
دل‌بسته کوهبنان

یک نظر بنویسید

مقالات مرتبط