سوغات کوهبنان چیست؟

دسته بندی ها: سوغات کوهبنان, صنایع دستی کوهبنان, کشاورزی کوهبنانتوسط: منتشر شده در: آگوست 28th, 20220 نظرات

سوغات کوهبنان

کوهبنان شمالی ترین شهر استان کرمان می باشد که آب و هوایی کوهستانی دارد. کوهبنان به دلیل قدمت دیرینه از صنایع و تولیدات اصیلی بهره مند است.

سوغات کوهبنان بین تمام گردشگرانی که به این شهر زیبا سفر می کنند زبانزد است؛تنوع و گوناگونی سوغات کوهبنان بحدی است که هر مسافری با هر توان مالی و با هر علاقه و ذائقه ای می تواند از یک یا چند نوع آن بهره مند گردد.

اگر تا به حال به این شهر تاریخی و زیبا سفر نکرده اید پیشنهاد می کنم به این شهر سری بزنید. در ادامه باما همراه شوید تا با سوغات کوهبنان بیشتر آشنا شوید.

از سوغات و خوراکی‌های محلی کوهبنان می‌توان به زعفران، زرشک، گل گاوزبان، توتیا، قاووت، پسته ، پته و گیوه و … اشاره کرد.

زعفران سوغات کوهبنان

زعفران‌ کوهبنان

در چند سال اخیر کشت زعفران به لحاظ برتری آن ازنظر کیفیت و مرغوبیت نسبت به زعفران استان خراسان رواج بیشتری پیدا کرده‌است و کشاورزان در روستاهای کوهبنان به کشت زعفران ترغیب و آن را ترویج داده‌اند. در حال حاضر زمین‌های زیر کشت زعفران در شهرستان کوهبنان 215 هکتار است.

خرید زعفران اصیل کوهبنان

گل گاوزبان

گل گاو زبان‌

یکی از گیاهان دارویی که در کوهبنان کشت می شود و خواص دارویی بی شماری دارد ؛در هر خانه‌ی کوهبنانی معمولا گیاه خشک شده‌ی گل گاو زبان وجود دارد.

گیاه گل گاو زبان منبع آنتی‌اکسیدان است و التهاب بدن را کاهش می‌دهد. همچنین این گیاه سرشار از انواع ویتامین‌های گروه ب، ویتامین ث و انواع مواد معدنی همانند، کلسیم، آهن، پتاسیم، فلانوئید، کولین و آنتوسیانین است.

عدس سیاه کوهبنان

عدس سیاه یکی از ارزشمندترین و کمیاب‌ترین انواع عدس است که خواص بیشماری دارد .

از محصولات بومی شهرستان کوهبنان است و در منطقه پشتکوئیه در روستاهای کوهستانی کشت می شود ؛پروتئین موجود در این ماده غذایی به نسبت برخی عدس‌ها بیشتر است و همین موضوع گرایش مردم برخی روستاهای شهرستان به این عدس را زیاد کرده و عدس سیاه کوهبنان به سایر استان همچون یزد هم ارسال می‌شود.

کشت این محصول مختص کوهبنان و برخی توابع استان یزد چون بهاباد است، خواص دارویی و غذایی فراوانی دارد و مورد توجه کشاورزان است .

کشت این ماده غذایی از اواخر اسفند ماه شروع  و برداشت آن تا اوایل مردادماه در بهاباد ادامه دارد.

زیره سوغات کوهبنان

Cumin Seeds dust or Jeera Powder, Indian spices

 زیره کوهبنان

یکی از گیاهان دارویی بسیار پرکاربرد در طب سنتی (طب اسلامی) است که جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد. زیره سیاه به خاطر ارزش دارویی آن شناخته می‌شوند،در سالهای گذشته چند هکتار از مزارع به زیر کشت این گیاه ارزشمند رفته است و زیره کوهبنان نسبت دارای کیفیت و مرغوبیت بالایی می باشد .

کشک محلی‌

کشک محلی کوهبنان یکی از سوغات های پرطرفدار شهرستان کوهبنان است. طعم این کشک باعث شده تا ذائقه افراد زیادی به سمت مصرف این کشک محلی گرایش داشته باشد.

قاووت محلی کرمان

از دیگر سوغات محلی کوهبنان که بانوان خانه‌دار در قدیم به تهیه آن می‌پرداختند می‌توان قاووت را نام برد. مخلوط نمودن چند ماده گیاهی و شکر را به زبان عامیانه قووتو می‌گویند.

معمولاً خانم‌های این شهرستان، به پیروی از رسم و رسوم قدیم، بعد از زایمان با انواع (قووتوها) بارنگ‌های متنوع از مهمانان خود پذیرایی می‌نمایند. قووتو بسیار مقوی و جهت رفع خستگی بسیار مؤثر است. افراد آن را با آب جوش مخلوط کرده و به‌عنوان قهوه می‌نوشند.

برای تهیه قوّتو دانه گیاهان زیادی مانند: سیاه دانه، خرفه، قهوۀ، جو، بذرکتان، موردانه، هل باد و… را کمی برشته کرده و با شکر مخلوط و سپس آسیاب نموده و بدین ترتیب پودر قهوه ای رنگی بدست می آید و همان طور که از نامش بر می آید بسیار مقوی می باشد.انواع دیگر آن پسته ای،نارگیلی و نخودی است که هر کدام به ترتیب پسته،نارگیل و نخود با شکر مخلوط می شود.

خرید قوتو کوهبنان

پسته سوغات کوهبنان

پسته مرغوب کوهبنان

پسته کوهبنان از سوغات اصیل کوهبنان است که درخت پسته سمت روستاهای کویری کوهبنان به ثمر می نشیند هرساله برداشت پسته از اواسط شهریورماه آغاز می شود و پسته کوهبنان از ممتازی بالایی برخوردار است.

سرمه و توتیا کوهبنان

توتیا به معنی سنگ سرمه است؛سرمه، اکسید روی و سرب که در کوره‌های ذوب سرب و روی به دست می‌آید. برای معالجه امراض چشم و نیز تقویت آن به کار می‌رود.

توتیا در منابع به دو نوع ذکر شده است :
۱- توتیای معدنی (سنگ معدن)
۲- توتیای گیاهی

توتیایی که از طریق سنگ معدن به دست بیاید برخلاف توتیایی که به صورت گیاه است در اطراف کوهبنان مشاهده میشده است در جالی که توتیای گیاهی بیشتر در اطراف چهارمحال بختیاری میباشد.

کوهبنان به دلیل داشتن معادن بسیار یکی از شهرهایی بوده که توتیا آن معروف بوده است و به عنوان صنایع دستی و سوغات از آن یاد میکردند.

پته کوهبنان

اگر بخواهیم یکی از سوغاتی های کوهبنان را از نوع غیر خوردنی اش معرفی کنیم باید به پته دوزی اشاره کنیم. پته دوزی در واقع نوعی رودوزی است که در بین زنان و دختران این شهرستان جایگاه ویژه ای دارد و نوعی سوزن دوزی قدیمی است.
پته نوعي هنر سوزن دوزي زنان است.

 گیوه کوهبنان

گیوه‌دوزی یا گیوه‌ بافی از صنایع دستی بسیار قدیمی شهرستان کوهبنان است اخیرا این صنایع دستی در کوهبنان احیا شده است و کارگاه گیوه دوزی راه اندازی شده است.

هنر گیوه دوزی از گذشته های دور در بین مردم کوهبنان رواج داشته است.

خرید گیوه کوهبنان

قالی کوهبنان

قالی کوهبنان

یکی از هنرهای منحصر بفرد کوهبنان هنر قالی بافی بوده که شهره زیادی دارد و از صنایع دستی اصیل و باسابقه کوهبنان محسوب می شود .

این هنر در کوهبنان از قدیم الایام رواج داشته است و خیلی از دختران ، زنان و مردان هنرمند با انگشتان خود هنر نمایی می کردند که همگان را متحیر و انگشت به دهان می شدند.

زمانی کوهبنان یکی از بزرگترین قطب های صادرات این هنر و صنعت دست بود چه استاد کارانی در این راه چشم گذاشتند و موی سپید کردند از جمله این استادان استاد حاج حسن خجسته است.

اخیرا کارگاههای قالی بافی در کوهبنان رونق گرفته است و علاوه بر اشتغالزایی باعث احیای این هنر اصیل شده است .

درباره نویسنده: مدیر سایت
b5eceb5325211c0b6a2b836a5e4226cc?s=72&d=mm&r=g
دل‌بسته کوهبنان

یک نظر بنویسید

مقالات مرتبط