تاریخچه مدارس کوهبنان

پس از سفری که آقا سیدجواد (1) “اولین مدیر مدرسه ملی نصرتیـه کرمان” به کوهبنان داشت به آقا شیخ یحیی رییس معارف کرمان پیشنهاد تأسیس مدرسه در کوهبنان را داد و او نیز پذیرفت و دستور تأسیس
اولین دبستان پسرانه کوهبنان در سال 1296ش. صادر شد و شهریه هر دانش‌آموز 5 قِران تعیین شد.

اولین محلی که به عنوان مدرسه استفاده شد منزل میرزا احمد حـاج میـرزا قاسـم واقـع در ضـلع جنـوبی کاروان سرای زرتشتیان کوهبنان به مدیری و معلمی شیخ حسین بهزادی (شریعتمدار) بود.
تا سال 1305ش. کلاس‌های درس در اتـاق هـای دالان خانـه آقـا میرزاحـسین (شـهیدزاده) بـه عنـوان مدرسه تشکیل می‌شد. سه سال در تکیه و از سال 1309ش. در خانه سید محمدعلی صدر و تقی خـان
و سپس در محل دوشاب خانه (2) تشکیل شد.

اولین مدرسه کوهبنان

دوشاب خانه (جز اولین مدارس کوهبنان)

اولین دبستان دخترانه سال 1328ش زمان ریاست حیدر اکبری با 15نفر دانش‌آموز در منـزل شخـصی میرزا سیدجواد روح الامینی که جنب حسینیه کوچک واقع شده بود شروع به کار کـرد و خـانم فاطمـه زنده روح اولین مدیر و خانم نشاط اولین آموزگار این دبستان بودند. پس از مدتی مدرسه به منزل آقای عبدالحسین خان کاظمی منتقل شد و در 15 آبان ماه سال 1338 و سپس خانه بی‌بـی خورشـید کـاظمی ماهانه 300 ریال اجاره گردید مشروط بر این که کل اجاره بها صرف تعمیر ساختمان خانه گردد.

در سال 1328 انجمن فرهنگی کوهبنان از اداره فرهنگ کرمان تقاضا کرد که با تاسـیس دبـستان دخترانه در کوهبنان موافقت نماید. اداره فرهنگ کرمان به این شـرط موافقـت نمـود کـه اهـالی کوهبنان منزل مناسبی را بدون توقع اجاره، به طـور رایگـان، در اختیـار بگذارنـد. آقـای یحیـی زاده، کفیل انجمن فرهنگی نامه‌ای به ابوالقاسم خان ابراهیمـی (سـرکارآقا) نوشـت و از وی کـه تولیت تکیه شهید بهشتی فعلی را برعهده داشت، خواست که اجازه دهد از یکی دوتا اتـاق تکیـه جهت دبستان دخترانه استفاده شود نامبرده به دلیل این که این محل مخصوص عزاداری و روضه خوانی است مخالفت نمود.

لذا انجمن فرهنگی منزل آقا میرسیدجواد روح الامینی واقع در حسینیه کوچک جنب مسجد امام خمینی «ره» فعلی که هم اکنون بـه منـزل تـاج خـانم مـشهور اسـت را در نظـر گرفـت و دبـستان دخترانه دولتی در این سال (28-29) شروع به فعالیت نمود.

ابتدا آقای حیدراکبری حروف شناسی را به دختـران، آمـوزش داده و سـپس خـانم فاطمـه زنـده روح و خانم نشاط بینی به عنوان آموزگار از کرمان جهت تعلیم و آموزش دختـران بـه کوهبنـان اعزام و درهمان مکانی که مدرسه بود ساکن شدند.

ضمن هماهنگی با آقای حیدر اکبری، بعد از دو مـاه امتحـانی از شـاگردانی کـه حـروف الفبـا را آموخته بودند و در مکتب خانه، قرآن خوانی را یاد گرفته بودند به عمل آمد و کسانی کـه حـدنصاب نمره را کسب کردند به کلاس دوم ارتقاء پیـدا کردنـد و خـانم زنـده روح کـه مـسئولیت مدرسه را نیز برعهده داشت در پایه اول وخانم نشاط بینی در پایه دوم مشغول به تدریس شدند.

پس از دو سال محل آموزشگاه که استیجاری بـوده از ایـن مکـان بـه منـزل آقـا سـید ابوالحـسن صدرزاده واقع در ضلع شمالی اداره آموزش و پرورش فعلی و سپس به منـزل آقـای عبدالحـسین خان کاظمی انتقال یافت (3).

1- آقا سيدجواد برادرزاده ي حاج سيدعبدالرحيم مجدالاسلام كوهبناني است و امروزه فرزندانش به مجدزاده كوهبناني مشهورند .

2- اين منزل قديمي را زن خير بسابي وقف كرده بود تا اهالي كوهبنان جهت تهيه دوشاب (پختن شيره توت و انگور) از آن استفاده كنند.

3- فصلنامه بانوان كوهبنان زمستان 83 شماره 5

منبع: کتاب تاریخ فرهنگی محلی کوهبنان نوشته فاطمه بیگم روح الامینی

درباره نویسنده: مدیر سایت
b5eceb5325211c0b6a2b836a5e4226cc?s=72&d=mm&r=g
دل‌بسته کوهبنان

یک نظر بنویسید

مقالات مرتبط