یادداشت دکتر رضا کردی | كوهبنان، دیروز، امروز، فردا

دسته بندی ها: یادداشت, افتخار آفرینان کوهبنانتوسط: منتشر شده در: اکتبر 20th, 20220 نظرات

مشاهیر كوهبنان
مهم‌ترین وصفی که شیروانی درباره کوهبنان آورده، توانمندی‌های انسانی و وجود عالمان و مشاهیر و مفاخر است. او نوشته است: اگرچه راقم بلوک کهبنان ندیده، اما مردمش مشاهده گردیده است. جناب شاه نعمت‌الله از آنجا بوده و در آن ناحیه متولد شده است و جناب مولانا هدایت‌علی شاه طاب ثراه نیز از آنجا برخاسته و به زیور فضائل صوری و معنوی آراسته … او سپس شرح مفصلی درباره زندگی هدایتعلی شاه معروف به محمد شهید کوهبنانی ذکر کرده است .
ازجمله چهره‌های عارف‌مسلک که به‌گونه‌ای با دستگاه سیاست سلجوقی ارتباط داشته و به‌طور خاص ندیم و مراد ملک محمد بوده، برهان‌الدین کوهبنانی است.
ملک محمد بیش از 14 سال از سال 537 ق به بعد فرمانروایی كرد و در این مدت كارهای عمرانی و فرهنگی قابل‌توجهی انجام داد كه افضل کوهبنانی آن‌ها را ذكر كرده است . وی با آن‌که مردی سنگدل و خون‌ریز بود، پارسایان را احترام می‌گذاشت. ازجمله محرمان و محترمان وی برهان‌الدین كوهبنانی بود. برهان‌الدین گفته است كه اعدام‌های ملك محمد پسر كرمانشاه سلجوقی در كرمان، با مجوز شرعی علمای حنفی مذهب این سامان انجام می‌شده است. افضل می‌نویسد:
«ملك محمد به‌غایت خون‌ریز بود و گویند كه روزی كه كسی نكشتی به شكار شدی و گور آهو زدی و خون ایشان ریختی و باوجود چنین خونریزی، زاهد عمانی كه در فوز كوبنان {فیض‌آباد كنونی} ساكن بود، شیخ برهان‌الدین ابونصر احمد الكوبنانی قدس سره از او نقل می‌فرموده‌اند كه زاهد را ملك تعظیم بسیار كرده، بابا می‌خواند و او وقت وقت به شهر گواشیر شدی و به سرای ملك تردد كردی. گفت یك روز با ملك در سرای او می‌گشتیم. به موضعی رسیدیم كه یک‌چند خروار كاغذ همه رقعه بر هم ریخته بود. پرسیدیم كه این كاغذها چیست؟ ملك گفت فتوای ائمه شرع. هرگز هیچ‌کس را نكشتم الا كه ائمه فتوا دادند كه او كشتنی است و شیخ برهان‌الدین قدس سره ملك محمد را از پادشاهان عادل دانستی ».
شرف‌الدین كوهبنانی نیز از چهره‌های بانفوذ این دوره بود که داستان به قتل رسیدنش را افضل‌الدین ذکر کرده است.

 

  • کوهبنان، دیروز، امروز، فردا
  • کوهبنان، دیروز، امروز، فردا 2
  • کوهبنان، دیروز، امروز، فردا 3
  • کوهبنان، دیروز، امروز، فردا 4
  • کوهبنان، دیروز، امروز، فردا 5

🔹بخشی از یادداشت دکتر رضا کردی/ منتشر شده در شمارۀ پانزدهم ماهنامۀ ستاره کرمان

 

درباره نویسنده: مدیر سایت
b5eceb5325211c0b6a2b836a5e4226cc?s=72&d=mm&r=g
دل‌بسته کوهبنان

یک نظر بنویسید

مقالات مرتبط